Dieses Archiv enthält von Mitgliedern der deutschsprachigen ICNP Nutzergruppe erstellte, bzw. berteitgestellte Dokumente.
Von: Maria Müller-Staub Datum: 25.10.2006 Verteiler: extern Formate:PowerPoint-Präsentation Textmarke: MMu2006d
Von: Maria Müller-Staub Datum: 25.10.2006 Verteiler: extern Formate:PowerPoint-Präsentation Textmarke: MMu2006c
Von: Maria Müller-Staub Datum: 25.10.2006 Verteiler: extern Formate:PowerPoint-Präsentation Textmarke: MMu2006b
Der berufliche Alltag erfordert von Pflegenden komplexe Denkprozesse. Bisher wurde der klinischen Entscheidungsfindung und kritischem Denken wenig Beachtung geschenkt. Bei Pflegenden wurde ein großer Schulungsbedarf in klinischer Urteilsbildung bezüglich des pflegediagnostischen Prozesses nachgewiesen. Dass Pflegediagnosen klinische Urteilsbildungen bezüglich menschlicher Reaktionen auf gesundheitliche Probleme im Lebensprozess darstellen, ist in der deutschsprachigen Literatur kaum ersichtlich. Kritisches Denken wird als intellektueller, disziplinierter Prozess von aktiver Konzeptualisierung, Anwendung und Synthese von Informationen beschrieben. Es wird durch Beobachtung, Erfahrung, Reflexion und Kommunikation gesammelt und leitet Einstellungen und Handeln. Kritisches Denken beeinflusst die Aspekte der klinischen Entscheidungsfindung a) diagnostische Urteilsbildung, b) therapeutische Meinungsfindung und c) ethische Entscheidungsfindung. Menschliche Reaktionen sind komplexe Prozesse, die mit Blick auf die Gesundheit interpretiert werden. Daher ist der klinischen Entscheidungsfindung im pflegediagnostischen Prozess mehr Gewicht beizulegen. Dieser Artikel stellt theoretische Grundlagen des Beitrages «Klinische Entscheidungsfindung: Förderung des kritischen Denkens im pflegediagnostischen Prozess durch Fallbesprechungen» (Müller-Staub/Stuker-Studer, 2006) dar.
Von: Maria Müller-Staub Datum: 25.10.2006 Verteiler: extern Formate: .HTML Textmarke: MMu2006
Pflegediagnostische Fallbesprechungen, die sich auf reale Patientensituationen beziehen, sind eine Form klinischer Entscheidungsfindung, welche kritisches Denken von Pflegenden fördern. Der Artikel beschreibt Methode und Verlauf von Fallbesprechungen in der Weiterbildung von Pflegenden. Diese Methode der Fallbesprechung basiert auf der Fallsupervision nach Balint, wurde weiterentwickelt und mit dem pflegediagnostischen Prozess verbunden. Die Fallbesprechung weist verschiedene Arbeitsphasen auf: Vorphase, Aushandlung, Fallschilderung und Fallbearbeitung. Die Falleinbringerin schildert die Patientensituation durch freies Erzählen, was der Gruppe ermöglicht, Hinweise und Zeichen zu analysieren, thematisch zu bündeln, Pflegediagnosen zu stellen und Pflegeinterventionen abzuleiten. Durch Theoriebezug und kritische Stellungnahme der Falleinbringerin werden die Resultate der Fallbesprechung validiert. Lerneffekte der Fallbesprechungen wurden anhand schriftlicher, qualitativer Auswertungen evaluiert und in Anlehnung an Mayring analysiert. Die Analyse ergab folgende Kategorien: a) Pflegeprobleme werden aus Patientinnen und Patienten naher Sicht erkannt, treffende Pflegediagnosen gestellt und wirksame Pflegeinterventionen implementiert. b) Pflegerische Aufgaben werden gezielter betrachtet und klarer benannt. c) Beziehungsgestaltung, Kommunikation und würdiger Umgang mit Patientinnen werden differenzierter wahrgenommen. Die theoretischen Grundlagen sind im Artikel «Klinische Entscheidungsfindung und kritisches Denken im pflegediagnostischen Prozess» (Müller-Staub, 2006) beschrieben.
Pflege, Seite 281 - 286, Band 19, 2006, Heft 5 © Verlag Hans Huber, Bern
Von: Maria Müller-Staub, Ursula Stuker-Studer Datum: 25.10.2006 Verteiler: extern Formate: .HTML Textmarke: MMu2006a
Die Veröffentlichung der Internationalen Klassifikation für die Pflegepraxis als ICNP® Version 1.0 (ICN, 2005) im Sommer 2005 macht eine Überarbeitung und Neuübersetzung der deutschsprachigen ICNP®-Beta2-Version (Hinz et. al, 2003) erforderlich. Die ICNP® ist ein angloamerikanisches Sprachgebilde, das nicht nur aus britischem Englisch besteht und in das eine Reihe von internationalen Elementen aufgenommen wurden, dessen Urheber auf allen Kontinenten zu finden sind und viele Muttersprachen besitzen. Das stellt an eine adäquate, konzeptuell-spezifische und benutzerangepasste Übersetzung hohe Anforderungen. Die Übersetzung erfolgt ins Hochdeutsche. Dabei ist beabsichtigt, einer Verwendung in den deutschsprachigen Ländern und Regionen Rechnung zu tragen. Damit sind explizit Deutschland, Österreich und die Schweiz als Länder angesprochen, aber ebenso können deutschsprachige Regionen anderer Länder mit berücksichtigt werden.
Von: Peter Tackenberg, Rudolf Widmer, Ulrich Schrader, Peter König Datum: 01.10.2006 Verteiler: extern Formate:PDF Dokument
PowerPoint Präsentation Textmarke: PTa2006
Einführendes Lehrbuch und Projektleitfaden für das taktische Management von Informationssystemen
Die Bedeutung rechnerbasierter Informationssysteme im Gesundheitswesen wird auch in Zukunft weiter wachsen. Die Analyse bestehender Systeme, die Auswahl und Einführung neuer Systeme, wie auch das Informationsmanagement insgesamt, bringen besondere Herausforderungen für Projektleiter und -mitarbeiter mit sich. Zudem ist die klinische Umgebung geprägt von komplexen und sich häufig wandelnden Anforderungen der verschiedenen Benutzergruppen und den besonderen Erwartungen an eine patientenbezogene, integrierte Informationsverarbeitung.
In Theorie und Praxis beschreibt das Buch die wesentlichen Schritte bei der Analyse, Auswahl und Einführung von Informationssystem-Komponenten im Gesundheitswesen. Es liefert das notwendige Know-how, um Projekte des taktischen Informationsmanagements effektiv zu planen, durchzuführen und abzuschließen.
Mit zahlreichen Beispielen und Fragen zur Erfolgskontrolle vermittelt es Studenten das Wissen für ein erfolgreiches Examen. Als Projektleitfaden für den Praktiker ist es ein wertvoller Ratgeber für die effiziente Gestaltung von Informationssystemen im Krankenhaus und Gesundheitswesen.
http://82.139.217.185/schatt/gv/titles/schat2416.asp
Von: Ammenwerth, Elske; Haux, Reinhold Datum: 01.10.2006 Verteiler: extern Format: .HTM (Link) Textmarke: Ammenwerth2006
Präsentation von Matthias Odenbreit anlässlich des Netzwerktreffens vom 23.11.2004
Von: Matthias Odenbreit Datum: 23.11.2004 Verteiler: extern Format: .ppt (1.4 MB) Textmarke: PDxBSS
Präsentation von Anne Berthou und Salwa Kossaibati anlässlich des Netzwerktreffens vom 24.08.2004.
Von: Dragan Bosnancic Datum: 23.09.2003 Verteiler: extern Format: .pdf (4.87 MB) Textmarke: NURdat-TestII
Der Zweck dieses Projektes ist die Entwicklung eines Konzepts zur Erreichung einer 100%igen Verfügbarkeit der elektronischen Patientenakten (Electronic Patient Record EPR). Verfügbarkeit bedeutet, dass die Spitäler jederzeit und an jedem Ort im Intranet lesenden und/oder schreibenden Zugriff auf Ihre Daten haben und neue oder aktualisierte Daten jederzeit sichern können. Ein weiterer Zweck besteht in der Umsetzung des entwickelten Konzeptes am Schweizerischen Paraplegiker Zentrum (SPZ) Nottwil.
Von: Dragan Bosnancic Datum: 23.09.2003 Verteiler: extern Format: .HTM (Link) Textmarke: HAVE-EPR2003
WLAN (Funknetzwerk) / MetaFrame (Terminal Server). Präsentation anlässlich des Treffens des Netzwerks Pflegefachsprache und Pflegeinformatik / ICNP Nutzergruppe Schweiz in Aarau vom 28.08.2003.
Von: Dragan Bosnancic Datum: 23.09.2003 Verteiler: extern Format: .PPT (2.03 MB) Textmarke: FEl2003
Das PADIS Standardisierungsgremium (Patientendokumentations- und Informationssystem) hat für den Kanton St. Gallen verbindlich die Anforderungen an eine elektronische Pflegedokumentation formuliert.
Von: Elmer, Franz; Bamert, Ueli; Fehr, Guntram; Hoppe, Kristina; Kühne, Gabriela; Roth, Monika Datum: Juni 2003 Verteiler: extern Format: .DOC (466 KB) Textmarke: FEl2003
Präsentation anlässlich des Treffens des Netzwerks Pflegefachsprache und Pflegeinformatik / ICNP Nutzergruppe Schweiz in Aarau vom 28.08.2003.
Von: Dieter Baumgartner Datum: 28.08.2003 Verteiler: extern Format: .PDF (68.0 KB) Textmarke: DBau_030828
Vortrag, gehalten am SBK-Kongress vom 20.06.2003 in Montreux.
Von: Lucien Portenier Datum: 20.06.2003 Verteiler: extern Format: .PDF (47.25 KB) Textmarke: LPo_030620
Vortrag, gehalten am SBK-Kongress vom 20.06.2003 in Montreux.
Von: Christina Holzer-Pruss Datum: 20.06.2003 Verteiler: extern Format: .PDF (32.47 KB) Textmarke: CHo_030620
Unifying Nursing Languages: The Harmonization of NANDA, NIC, and NOC is a milestone monograph that captures the collaboration in 2001 and 2002 among the leaders in nursing language development. They convened to create a common unifying structure to harmonize the professions three ANA-approved classification systems: NANDA for nursing diagnoses, NIC for nursing interventions, and NOC for nursing outcomes.* The resulta new taxonomy of nursing practice, which is being placed in the public domain so that nurses might use it, give feedback, and thus help advance the use and development of nursing language. Because this taxonomy can help organize nursing diagnoses, interventions, and outcomes with greater accuracy, clarity, and consistency, the monograph will interest nurses in administration and leadership, education, clinical practice, health policy, informatics, and research, as well as nursing language specialists.
Von: McCloskey, J. et. al. Datum: 30.04.2003 Verteiler: extern Format: .PDF (103 KB) Textmarke: NNN2003
Health terminology is complex and multifaceted, more so than most language
domains. It has been estimated that between 500,000 and 45 million different
concepts are needed to adequately describe concepts like conditions of patients
and populations, actions in healthcare and related concepts, such as biomedical
molecules, genes,
organisms, technical methods and social concepts.
It is obvious that to adequately represent and especially to process this complexity,
simple coding schemes are inadequate and formal multidimensional concept representation
systems are required. Several such formal systems exist but systems and underlying
philosophy are described in different ways. The system itself can, for
example, be called an ontology, medical entity dictionary coding and reference
model or reference terminology. The differences in terminology are understandable
this kind of work is highly interdisciplinary and integrates knowledge
from linguistics, philosophy, informatics and health sciences, and there is
room for misunderstanding between disciplines.
This International Standard aims to establish a set of basic concepts required to describe formal concept representation systems, especially for health sciences. These issues have previously been addressed by the CEN ENV 12264: 1997, Medical Informatics Categorical structures of systems of concepts Model for representation of semantics (MOSE), which is partly replaced by this International Standard.
Von: ISO/TC 215 Datum: 27.05.2002 Verteiler: extern Format: .PDF (39.4 KB) Textmarke: ISO_CD_17115
We evaluated the utility of the CEN Categorial Structure for Nursing Diagnoses as a terminology model for integrating nursing diagnosis concepts into SNOMED. First, we dissected nursing diagnosis term phrases from two source terminologies (North American Nursing Diagnosis Association (NANDA) Taxonomy 1 and Omaha System) into the semantic categories of the CEN categorial structure. Second, we critically analyzed the similarities between the semantic links in the CEN model and the semantic links used to formally define diagnostic concepts in SNOMED CT. Our findings demonstrated that focus, bearer, and judgment were present in 100% of the NANDA and Omaha term phrases. The Omaha term phrases contained no additional descriptors beyond those considered mandatory in the CEN model. In contrast, at least 3% of NANDA diagnoses included a term in each semantic category of the categorial structure. The comparison among the semantic links showed that neither SNOMED RT and SNOMED CT currently contain all the semantic links needed to model the two source terminologies for integration. In conclusion, our findings support the potential utility of the CEN categorial structure as a terminology model for dissecting nursing diagnostic concepts for integration into SNOMED RT and SNOMED CT. However, in order to accomplish this task, appropriate semantic links must be added to SNOMED RT and SNOMED CT.
Von: Bakken, Suzanne; et. al. Datum: 2001 Verteiler: extern Format: .PDF (50 KB) Textmarke: bakken2001
In recent years shared decision making between patients and their health care providers and the inclusion of patient preferences in patient care have been, in theory, embraced as models for good clinical practice. Patients experiences, values, and preferences are increasingly acknowledged as important pieces of evidence for appropriate health care decision making. To effectively use information about patient preferences in patient care, this information, which is gathered through a process of preference elicitation, needs to be integrated with other types of information, e.g., diagnoses, treatments, and patient status indicators within the context of a longitudinal electronic health record. This integration requires that patient preference-related concepts be represented nonambiguously and in a manner that renders them suitable for computer rather than human processing. In this article, the authors describe important patient preference-related concepts and illustrate preference the use of the LOINC semantic structure as a terminology model to create fully specified names for a sample of 15 preference elicitations from 8 published research articles.
Von: Ruland, Cornelia M.; Bakken, Suzanne Datum: 16.01.2002 Verteiler: extern Format: .PDF (50 KB) Textmarke: ruland020116
Terminology development in nursing has been motivated by multiple factors including
Nursing terminologies, in either paper-based or computer-based form, have been
designed as enumerated classifications and implemented both as interface terminologies
at the point of care and as administrative terminologies to examine nursing
data across settings. At the present time, many standardized terminologies exist
and no single standardized terminology is complete for the domain in terms of
breadth or granularity. Moreover, there is currently no concept-oriented terminology
that integrates the domain concepts of nursing in a manner suitable for computer
processing.
In recent years, however, significant advances have been made toward the development
of concept-oriented reference terminologies that support the domain concepts
of nursing. Among the remaining major challenges are the development of a reference
terminology model that supports the representation of nursing concepts and the
integration of the reference terminology model with other models for the health
care domain. [1] A number of efforts have focused on addressing these challenges.
Prominent among these is the work within the European Standardization Committee
(CEN TC 251) that brought together the efforts of the International Classification
of Nursing Practice (ICNP) Programme, Telenurse ID, and other European efforts
(e.g., nursing activities within the Galen Projects) into a Prestandard
CEN prENV 14032 [2-6] Also of relevance to this International Standard are activities
related to the International Medical Informatics Association Nursing Informatics
Special Interest Group, Nursing Terminology Summits, Systematized Nomenclature
of Medicine (SNOMED) Convergent Terminology Group for Nursing, Health Level
7, and Clinical Logical Observation Identifiers, Names, and Codes (LOINC). [3,
7-9]
In contrast to the CEN Prestandard that broadly addressed categorial structures
for nursing diagnoses and nursing actions, this International Standard focuses
specifically on the conceptual structures that are represented in a reference
terminology model rather than in other types of information models. Moreover,
toward the goal of integration with other health care models, the reference
terminology models for nursing diagnoses and nursing actions in this International
Standard reflect attempts at harmonisation with evolving terminology and information
model standards outside the domain of nursing.
Von: CEN TC 251 Datum: 09.09.2002 Verteiler: extern Format: .PDF (371 KB) Textmarke: ISODIS18104
This European pre-standard has been prepared by CEN Technical Committee 251
"Health Informatics", under mandate M/255 and order voucher BC/CEN/97/23.1.2
by the European Commission and the European Free Trade Association.
The normative provisions of this European pre-standard are to be found in Clauses
5 to 11. The informative Annexs A and B provide further descriptions and explanations,
as well as a tentative model of some parts of the system of concepts that forms
the normative clauses, focusing on some details wherever felt necessary.
Von: CEN TC 251 Datum: 09.09.2002 Verteiler: extern Format: .PDF (371 KB) Textmarke: prENV13940
The final ISO/DIS version of the WG3 draft standard 18104 - "Integration of a Reference Terminology Model for Nursing" - has been sent to ISO/CS for circulation to National Member Bodies for ballot.
Von: ISO/TC 215 Working Group 3 Datum: 09.09.2002 Verteiler: extern Format: .PDF (106 KB) Textmarke: ISODIS18104
Von: Dominin, U. Datum: Sept.02 Verteiler: extern Format: .PDF (145.1 KB) Textmarke: UDo020900
Von: Ammenwerth, E.; Eichstädter, R.; Schrader, U. Datum: 30.09.02 Verteiler: extern Format: .PDF (501 KB) Textmarke: EAm020930
Johannes Gregotsch
hat einen ICNP Browser geschrieben, weil die Hierarchien und Achsen in der geschriebenen
Form unübersichtlich sind. Es hat dann einige Leute gegeben die den ICNP
Browser auch wollten. Darum habe er ihn ins Internet gestellt.
Bitte Beachten sie die Rechte von ICN an ICNP.
Der ICNP Browser selbst kann von jedem heruntergeladen werden. Er läuft
auf Windows 98 und den folgenden Versionen. Bitte die Einführung auf der
ICNP-Browser Website von Johannes Gregotsch beachten.
Dieser ICNP-Browser enthält als einziger auch den englischen Originaltext
der ICNP.
Von: Gregotsch, Johannes. Datum: 14.07.2000 Verteiler: extern Format: .zip (2.58 MB) Textmarke: ICNP-Browser_JGr
Eine Forschungsgruppe an der Privaten Universität für Gesundheitswissenschaften, Medizinische Informatik und Technik UMIT hat aufgrund der grossen Nachfrage einen eigenständig lauffähigen ICNP-Browser entworfen, der auf jedem Windows-PC läuft. Er erlaubt das Navigieren im ICNP und das kodieren von Diagnosen und Maßnahmen. Er kann für einen kleinen Kostenbeitrag bei Elske Ammenwerth bestellt werden.
Von: Ammenwerth, Elske. Datum: 14.12.2003 Verteiler: extern Textmarke: ICNP-Browser_UMIT
Dragan Bosancic stellt uns eine ICNP-Browser-Demoversion, die durch SPZ Nottwil und Uniresearch AG entwickelt wurde, zur Verfügung. Der Browser kann als ZIP-Datei von der ICNP-Nutzer Webseite heruntergeladen werden. Im ICNP-Browser kann die ICNP betrachtet werden. Es können aber auch beispielhaft Phänomene und Interventionen für einen Patienten komponiert werden. Zwei Beispiele sind im Browser enthalten.
Von: Bosnancic, Dragan. Datum: 15.11.2003 Verteiler: extern Format: .zip (501 KB) Textmarke: ICNP-Browser_DBo
Notre vision du dossier de soin sappuie sur la revalorisation de la profession des soignants et sur la mise en place dune continuité de linformation comme pivot de la continuité des soins dans un réseau de santé intégré. Une telle démarche implique de considérer le dossier de soin comme un volet indispensable et nécessaire au dossier du patient, au même titre que dautres volets de ce dossier comme le dossier médical. Lun et lautre ne doivent ni coexister ni être complémentaires, ils ne sont quun, indissociables et indispensables. La mise en place dun dossier non intégré dans la pratique clinique quotidienne en tant quoutil de cet pratique, par exemple à visée de codification diagnostique ou de mesure de charge uniquement est voué à léchec, soit parce quil ne sera pas utilisés par les médecins ou soignants, soit parce que la fiabilité des données ne pourra pas être assurée sur le long terme. Il est nécessaire davoir pour objectif la mise à place de dossiers cliniques détaillés, desquels pourront être extraits les différents ensembles dinformations nécessaires à ladministration, à la recherche ou aux relevés de prestations et de charges. La mise en place dun tel dossier permet non seulement de fournir les réponses à de nombreuses questions concernant les soins et le système de santé, mais permet surtout dintroduire des mécanismes de contrôle et de régulation au cur même de lactivité des soins, tels que des guides de bonnes pratiques, des outils doptimisation de lutilisation des ressources ou encore des alertes permettant de diminuer la fréquences des incidents évitables.
Von: Lovis, C.; Geissbühler, A. Datum: 02.08.02 Verteiler: extern Format: .PDF (245.1 KB) Textmarke: CLo020802
Ziel dieses Anforderungskataloges ist es, das Management von Krankenhausinformationssystemen
und hierbei insbesondere die Rahmenplanung für die Informationsverarbeitung
und die Auswahl von Softwareprodukten zu unterstützen.
Der Anforderungskatalog liegt in einer konventionellen und in einer elektronischen
Fassung vor.
Redaktion: Abteilung Medizinische Informatik
Institut für Medizinische Biometrie und Informatik
Universität Heidelberg Datum: 14.03.01 Verteiler: extern Format: .PDF (387.8 KB) Textmarke: DFG010314
Kommentar zu dem Artikel von Lise Therkelsen: ICNP. Unpräzises Werkzeug zur Klassifikation von Daten in Sygeplejersken nr. 49/2001
Von: Larsen, B. Datum: 21.01.01 Verteiler: extern Format: .html (3.871 KB) Textmarke: ICNPPraxis
Stellungnahme von Gunnar Nielsen und Randi Mortensen
Von: Nielsen G.; Mortensen R. Datum: 21.01.01 Verteiler: extern Format: .pdf (287.625 KB) Textmarke: ICNPreview_Antw
Von: F. Dörre, M. Hinz, P. König Datum: 06.03.1998 Verteiler: extern Format: .HTML (10.490 KB) Textmarke: ImplPfldx
Die ICNP bildet zunächst nur die Welt der Pflegenden ab. Erst in der Interaktion mit dem Patienten gewinnt eine Aussage an Glaubwürdigkeit. Kein Klassifikationssystem der Welt kann diesen Vorgang ersetzen oder vereinfachen. Wer dies von Pflegediagnosen erwartet, gibt sich einer Illusion hin. Die ICNP kann nur ein Werkzeug oder ein Hilfsmittel sein, kommunikative Prozesse im Sinne einer Verständigung zu verbessern, sie kann jedoch das Gespräch nicht ersetzen.
Ob sich die ICNP letztendlich als taugliches Instrument erweist, ist noch nicht klar. Sie hat aber bereits grundsätzliche Diskussionen ausgelöst, die ein neues Nachdenken über pflegerische Arbeit bewirkt hat.
Von: Peter König Datum: 06.03.1998 Verteiler: extern Format: .HTML (22.113 KB) Textmarke: ImplPfldx
Die "International Classification of Nursing Practice" stellt das Vorhaben
dar, die Pflege vergleichbar und kalkulierbar zu machen. Auch in Österreich
ist
ICNP - die Basis für Entwicklung
ICNP - überschätztes, zeitgeistiges Phänomen oder Basis für
professionelle Entwicklung der Pflege als Beruf? Im Rahmen dieser Titelgeschichte
wollen wir dem "Mythos ICNP" nachspüren und eine Bestandsaufnahme vornehmen.
Wo stehen die Bemühungen um die Implementierung, wann wird die Pflegepraxis
mit ICNP konfrontiert sein?
Von: Harald Verworner Datum: 31.08.2001 Verteiler: extern Format: .HTML (22.718 KB) Textmarke: ICNPEntw
Neben der Betrachtung der Gebiete für Standards/Normen der Pflegeinformatik soll eine Zusammenfassung in Form eines Überblicks über den Stand der Entwicklung und internationale Zunkunftsperspektiven solcher Normen/Standards in der Pflege gegeben werden. Weiterhin soll hier in Umrissen angedeutet werden, wie die europäische Norm bzw. der europäische Standard im Bereich der Gesundheitsinformatik für Begriffssysteme in der Pflege aussieht
Von: Nielsen G Datum: 01.09.01 Verteiler: intern Format: .HTML (116.816 KB) Textmarke: PflNorm
Electronic patient care records allow capturing of structured clinical data.
In nursing structuring clinical data is seen as an advance since entering of
free text is too time consuming and offers little return in terms of systematic
documentation and aggregated information about clinical nursing care practice.
The need for structured data in nursing has been addressed by a series of three
EU-R&TD-projects launched by the Danish Institute for Health and Nursing
Research within the Telematics for Health Care program of DGXIII, viz. Telenursing
(1992-1994) , Telenurse (1996-1998) and TelenurseID-ENTITY (1998-2001).
An important part of these projects has focussed on the development of a problem-oriented
electronic patient record to document nursing care by means of structured data,
in particular data structured according to the so-called nursing process. The
nursing process is the generic problem solving strategy as applied to nursing.
In the three projects concerned with telematic applications for nurses the data
springing from the steps of the nursing problem-solving process have been structured
by means of the International Classification of Nursing Practice (ICNP)
Von: Nielsen G Datum: 19.11.01 Verteiler: extern Format: .HTML (63.725 KB) Textmarke: SynEx
A number of authors and standards development organizations have documented the need for concept-oriented, i.e. reference terminologies, that can support rich descriptions of clinical encounters, data re-use, and data comparisons across heterogeneous representations. More recently, several investigators have described the impact of concept-oriented terminology systems for real-world applications such as clinical decision support, access to on-line knowledge sources, and tailored views of electronic health record (EHR) data. A key assumption of this paper is that a reference terminology is necessary, but not sufficient for harmonizing nursing and health concepts in EHRs. Such harmonization also requires standards related to reference information models and clinical document architecture among others. However, the primary emphasis of this paper is reference terminology models and reference terminologies as harmonization strategies. First, an overview of reference terminology characteristics is provided and the status of reference terminology components for the domain of nursing is described. Second, the potential benefits to be gained through the use of such a terminology in comparison to other types of standardized terminologies is described. Third, the process of harmonizing nursing concepts with concepts of the broader health care domain are illustrated using the examples of SNOMED and the Medical Entities Dictionary (MED). Last, selected issues related to the intersections of reference terminologies, reference information models, and clinical document architecture are briefly addressed.
Von: Bakken, S. Datum: 11.05.01 Verteiler: extern Format: .PDF (124.5 KB) Textmarke: Bakken2001
Discipline-specific and interdisciplinary knowledge building and evidence-based best practices depend on data acquisition, storage, retrieval, and analysis-extraction tools that are useful and compatible across national boundaries. Essential aspect of the data-infrastructure for the electronic patient record includes identification of both data sets to support practice and terminology to represent data elements. Development of an International Nursing Minimum Data Set (i-NMDS) has been initiated through the collaborative efforts of the International Medical Informatics Association, Nursing Informatics Special Interest Group (IMIA-NI) and the International Council of Nurses (ICN). The ICN also published the Beta Version of the International Classification for Nursing Practice (ICNP®), a combinatorial terminology for nursing practice, in 1999. The purpose of this panel is to provide an update on i-NMDS and ICNP® development activities.
Von: Delaneya, C.; Hovenga, E.; Coenenc, A.; Park, H.-A. Datum: 14.09.00 Verteiler: extern Format: .PDF (14.9 KB) Textmarke: CDe010628
In this paper we evaluate selected axes of the International Classification of Nursing Practice (ICNP) as terminology model components for nursing actions by dissecting and categorizing two data sets of term phrases (Patient Care Data Set and Home Health Care Classification). Second, we critically analyze the relationships between the ICNP axes and terminology model components used to formally define procedures (including nursing actions) in SNOMED RT. Our findings demonstrate that the semantic categories represented by the ICNP intervention axes are relevant sources for terminology model components for nursing actions. In addition, our findings suggest that only minimal additions or extensions to the current semantic links of SNOMED RT are needed to support the formal definition of nursing actions such as those contained in PCDS and HHCC.
Von: Bakken, S. et. al. Datum: 14.09.00 Verteiler: extern Format: .PDF (124.5 KB) Textmarke: Bakken2000
Von: Bakken, S. et. al. Datum: 14.09.00 Verteiler: extern Format: .PPT (66.5 KB) Textmarke: Bakken1999
A development team under the auspices of the International Council of Nurses (ICN) was given the assignment of drawing up the International Classification for Nursing Practice (ICNP). The Danish Nurses Organisation (Dansk Sygeplejeråd) has asked PSO Sundhedsinformatik to conduct a classificatory review of the current beta version of the classification.
Conclusion:
The beta version of ICNP does not even remotely meet the fundamental requirements
of a contemporary classification. Almost any classification is subject to some
errors and inexpediencies. However, considering the fact that the ICNP project
was started in 1990, the beta version seems amazingly incomplete, containing
a high number of unclear classification points, inexpediencies and errors. One
should question not only the organisation of the development project, but also
the representation of classification and health informatics expertise in the
development team.
Von: Olsen P.S. Datum: 19.03.01 Verteiler: extern Format: .pdf (278.362 KB) Textmarke: ICNPreview
The scope of the study was to develop a strategy for the CEN/TC 251 work on concepts for nursing by examining four existing vocabularies as examples and taking other international and TC 251 work into account.
Von: Ehnfors M., Hardiker N., Hoy D., Nielsen G., Therkelse L.n Datum: 11 January 1999 Verteiler: intern Format: .zip (75.323 KB) Textmarke: CEN/TC251_2.18
In contrast to the CEN Prestandard that broadly addressed categorical structures for nursing diagnoses and nursing actions, this international standard focuses specifically on the conceptual structures that are represented in a reference terminology model rather than in other types of information models. Moreover, toward the goal of integration with other health care models, the reference terminology models for nursing diagnoses and nursing actions in this international standard reflect attempts at harmonisation with evolving terminology and information model standards outside the domain of nursing.
Von: ISO/TC 215/WG 3 Datum: 27 October 2001 Verteiler: intern Format: .zip (74.485 KB) Textmarke: ISO/TC215/N142
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